Okna z gwarancją – jak nie dać się oszukać?

Przy zakupie okien warto upewnić się, czy dostaniemy na nie gwarancję. Taki dokument zapewnia nam bowiem prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Karta gwarancyjna, by spełniała swoją funkcję, powinna zawierać szereg informacji. Jakich? Jak czytać gwarancję, by w razie usterek okien móc je zareklamować? 

 

Gwarancja na okna – podstawowe informacje

Gwarancja jest formą umowy, która obowiązuje pomiędzy producentem a klientem. Ten pierwszy udziela gwarancji na swoje produkty, ręcząc za ich jakość. W przypadku usterki lub wady, zgodnie z zapisami w dokumencie, jest zobowiązany naprawić przedmiot lub wymienić go nieodpłatnie na nowy. 

Niestety, nie obowiązują żadne ograniczenia związane z zakresem i okresem trwania gwarancji – jest to zależne od decyzji producenta. Nie jest ona też obowiązkowa, więc bywa, że niektórzy nie dają na swoje produkty żadnej gwarancji, także w przypadku zakupu okien. 

Dlatego tak ważne jest, by decydować się na kupno w renomowanych salonach, na przykład Drutex, gdzie takie poświadczenie zawsze otrzymamy. A dostać je warto tym bardziej, że zakup okien to zwykle spory wydatek i w razie usterki klient powinien móc dochodzić swoich praw. Gwarancja właśnie to umożliwia. Podstawą do roszczeń jest jednak tylko taka, która została udzielona na piśmie. 

 

Ile powinna obowiązywać gwarancja na okna?

Jak już wspomnieliśmy, szczegółowe zapisy w karcie gwarancyjnej zależą od producenta. Zazwyczaj jednak gwarancja obowiązuje 5 lat od zakupu. Zdarza się, że trwa krócej, na przykład 3 lata (najczęściej w przypadku profili aluminiowych i okien balkonowych) lub dłużej – 7 lat. 

Warto wiedzieć, że niektórzy producenci przewidują inne okresy gwarancji na poszczególne elementy okna, na przykład 5 lat na profile i 7 na okucia. 

 

Jak nie dać się oszukać nieuczciwym producentom?

Poza tym, że gwarancja musi być spisana na piśmie, powinna też zawierać szereg ważnych elementów. Podstawą jest okres jej obowiązywania, a także prawa i obowiązki producenta i kupującego oraz wyłączenia, czyli zaznaczenie sytuacji, które sprawiają, że reklamacja nie zostanie uznana. 

Ten ostatni komponent powinniśmy przestudiować szczególnie wnikliwie. To w nim znajdziemy bowiem rozmaite „kruczki”, które mogą wpływać na to, czy w razie usterki okno zostanie naprawione na gwarancji, czy nie. Standardowo wyłączenia powinny obejmować następujące sytuacje:

  • niewłaściwy transport okien (jeśli towar nie był przewożony przez producenta),
  • niewłaściwy montaż okien,
  • niewłaściwe użytkowanie okna,
  • niewłaściwe naprawy przeprowadzane samodzielnie, w tym stosowanie nieoryginalnych części zamiennych,
  • naturalne zużycia elementów okna,
  • uszkodzenia spowodowane ogniem czy środkami chemicznymi,
  • pęknięcia szyb i uszkodzenia mechaniczne.

Jeśli więc kupujesz okna z gwarancją, pamiętaj, by dokładnie przeczytać kartę gwarancyjną i dołącz do niej dowód zakupu. Upewnij się, że wraz z gwarancją dostaniesz instrukcję obsługi okna, by w razie czego wiedzieć, co może zostać uznane za „nieprawidłowe użytkowanie”, które mogłoby skutkować nieuznaniem reklamacji.